Головна » Файли » Мої файли

Актуальність функціонування шкільного самоврядування в сучасних умовах
2016-03-11, 2:23 PM

1.2.Актуальність функціонування шкільного самоврядування в сучасних умовах

 

Дитячий колектив хоче бути

повноправним явищем суспільного життя.

А.С. Макаренко

Перш ніж замислюватися про створення шкільного самоврядування, необхідно відповісти на питання про необхідність залучення дітей у процес шкільного самоврядування. Розглянемо відповідь на це питання з двох позицій – підлітка і педагога з урахуванням соціально-психологічних особливостей розвитку дитини.

З погляду вікових психологічних особливостей для підліткового віку характерна підвищена сприйнятливість до соціальних явищ; для нього необхідне визнання, повинна бути наявність мотивації на взаємодію в групі; дитина готова до змін, відчуває потребу в своїх досягненнях і своєму самовизначенні.  

 З погляду педагогів, участь у шкільному самоврядуванні або в діяльності громадської організації сприяє формуванню громадянської позиції і ціннісного відношення до себе й інших; дозволяє учням підвищити соціальну компетенцію; розвивати соціальні навички поведінки і установок на самостійне ухвалення рішення соціальних проблемних ситуацій.

З педагогіки ми знаємо, що в умовах спільної діяльності поведінка людини стає пліднішою, ніж в умовах індивідуальної поведінки. У підлітків виникає бажання діяти відповідно до тих очікувань, які вони мають по відношенню один до одного, що згодом проявляється в їх поведінці, на яку  впливають також вимоги соціального середовища у вигляді обов’язків, традицій, правил поведінки і моральних норм.

Підлітки прагнуть до групового об’єднання тоді, коли бачать у цьому перспективу цікавого життя, можливість вирішити свої проблеми. При цьому дуже важливо забезпечити усвідомлення своїх потреб, цілей і отримання практичного результату діяльності.

Для розвитку самоврядування підлітки пропонують розділити учнів за ланками і поширювати ідеї шкільного самоврядування. У цій роботі учні повинні стати реформаторами, вчителі – помічниками і сполучною ланкою, адміністрація – координатором і спонсором. Відносини між вчителями і учнями повинні будуватися на взаємоповазі, взаєморозумінні і взаємодопомозі.

Діти вважають, що для ефективної роботи необхідний лідер, який повинен бути розумною особою, що володіє організаторськими і ораторськими здібностями, відповідальністю, доброзичливістю, відчуттям гумору.

Учні відзначають, що шкільне самоврядування повинно об’єднати всі вікові групи через спільну діяльність: організацію масових заходів і роботу, направлену на модернізацію школи.

Учні говорять про те, що для них важливо:

  • які в ньому існують правила: формальні чи неформальні;
  • чи є в школі дитяче об’єднання, громадська організація; 
  • який рівень ієрархії і дисципліни, як в об’єднанні, так і у всій школі;
  • чи можуть вони брати участь в управлінні або самоврядуванні школою; 
  • чи можуть учні ухвалювати рішення, якщо так, то з яких питань;
  • чи можливий процес спільної діяльності між адміністрацією, педагогами і учнями;
  • яка роль педагога в дитячому об’єднанні, в шкільному самоврядуванні.

Тільки через свою громадську організацію діти можуть донести свою думку про шкільне життя до адміністрації, брати участь в процесі зміни шкільного клімату. Спілкування адміністрації з виборними представниками організації учнів дозволяє обговорити спірні питання, що виникають у процесі взаємодії, у тому числі й питання, що стосуються дотримання прав і законних інтересів дітей. Громадська організація учнів є найбільш ефективною формою, за допомогою якої здійснюється плідна співпраця всіх учасників освітнього процесу.

Вимовляючи слова «шкільне самоврядування», ми часто маємо на увазі особливий спосіб виховної роботи, коли діти грають у демократію. Лише останніми роками на передній план стала виходити вимога про реальну участь громадськості в керуванні школою. Однак шкільне самоврядування може бути чимось зовсім іншим, а саме:реальною частиною педагогічного процесу й не тільки. Враховуючи високий темп сучасного життя, високі вимоги роботодавців до працівників, робимо висновок, що молодій людині, яка будує успішну кар’єру, конче необхідні навички лідера (професійного менеджера). Причому ці навички мають бути не теоретичними, а підкріпленими власним практичним досвідом.

 Де взяти такий досвід вчорашньому випускникові? Уважно проаналізувавши нинішню ситуацію, ми дійшли закономірного висновку. Вищу конкурентоздатність мають на ринку праці ті випускники, які під час навчання брали активну участь у діяльності органів учнівського самоврядування, молодіжних громадських організацій. Вони на практиці здобули навички організаційної роботи, ефективної комунікації, підготовки заходів і головне – вміння переконати колектив у необхідності реалізації конкретних дій. Водночас, працюючи в молодіжних громадських організаціях, органах самоврядування, молодь здобуває практичні навички, маючи ПРАВО на здійснення помилок та ЧАС – на їх виправлення. А чим раніше молоді люди почнуть таку діяльність, тим більшого вони зможуть досягти.

Категорія: Мої файли | Додав: khutoru
Переглядів: 173 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Этот сайт защищен «Site Guard»