Головна » Файли » Мої файли

Роль шкільних учнівських засобів масової інформації у вихованні демократичних цінностей школярів
2016-03-11, 1:59 PM

2.2. Роль шкільних учнівських засобів масової інформації у вихованні демократичних цінностей школярів

Завдання школи на сучасному етапі навчити громадянина жити в демократичному суспільстві, впливати на діяльність державних інститутів, активно співпрацювати з ними. Одним із шляхів реалізації такого завдання є діяльність шкільних ЗМІ.

Школа потребує не лише інформаційних вісників, стіннівок чи привітань учнів з перемогами. Сучасна школа потребує саме газет. Адже шкільна газета – це «очі й думки» кожного мешканця школи. Це інтереси дітей, їхні переживання, турботи і пошуки, падіння і перемоги, це шкільний літопис у друкованому слові. Уявіть,  якби у кожного з нас у свій час була власна газета, то, гортаючи її сторінки, ми б знову мали можливість поринути у шкільне минуле!

Ідея створення власної шкільної газети в нашому навчальному закладі належала лідеру учнівського самоврядування – президенту школи. Була сформована група старшокласників, які зацікавлені у створенні шкільної газети. Розгортання роботи щодо  видання газети дало змогу створити демократичну атмосферу та  залучити учнів до обговорення важливих для них проблем і до прийняття рішень.

Результатом творчої команди шкільного самоврядування стала газета «Барви», матеріали якої оформлюються на шкільному комп’ютері в додатку Microsoft Office Publisher та роздруковуються в декількох екземплярах для розповсюдження.

На початку створення шкільної газети обрано мету:

  • забезпечити права дитини на вільне висловлювання через шкільну газету;
  • спрямувати роботу на виховання демократичних цінностей в учнів, уміння поважати думку іншого, спілкуватись з дорослими на рівних;
  • проводити навчання юних журналістів;
  • сприяти розвитку творчих здібностей дітей шляхом видання шкільної газети;
  • вдосконалювати роботу учнівського самоврядування.

Було поставлено такі основні завдання:

  • реалізувати право дитини на вільне висловлювання;
  • виробити у дітей чітку соціальну позицію;
  • розширити знання учнів з громадянської освіти;
  • розвивати навички критичного мислення та уміння нестандартно мислити;
  • розвивати творчі здібності, вміння викладати думки в письмовій формі;
  • розвивати дизайнерські, художні, організаторські, товариські якості;
  • розвивати навички роботи в команді.

Визначили такі етапи створення шкільної газети:

  1. Підготовчий етап: засідання ініціативної групи; проведення занять і тренінгів; постановка проблеми.
  2. Висловлення ідей.
  3. Визначення мети, обговорення та прийняття концепції газети, її назви, рубрик, тематики матеріалів.
  4. Формування редакції та розподіл обов’язків.
  5. Планування роботи, узгодження випуску газети з адміністрацією.
  6. Створення та діяльність прес-центру.
  7. Випуск газети.
  8. Організація навчання членів редакції та юних журналістів.
  9. Моніторинг (відслідковування та корегування).
  10. Презентація шкільної газети «Барви» та подальше розповсюдження.

Підготовчий етап передбачає засідання ініціативної групи. Участь у плануванні будь-якої справи створює відповідну психологічну готовність до її подальшого виконання. Цю спільну діяльність можна здійснювати в рамках проведення учнівських зборів, які є вищою формою самоврядування. Ситуація обговорюється за «круглим столом» стосовно теми, яка хвилює, вирішуються питання і проблеми, визначається напрям роботи, планування діяльності, аналізуються  проведені заходи. У ході обговорень на зборах не примушують всіх дітей до відкритого діалогу і голосування. Мета зборів – вироблення і прийняття колективного рішення  проблемних питань, виходячи з інтересів учнів.

Щоб видавати і поширювати газету насамперед потрібна відповідна та сильна команда, яка складається з представників шкільного самоврядування, редакторів класних стіннівок, юних кореспондентів, волонтерів (із декількох учнів різних класів, які мають бажання випускати газету).

Із самого початку розподілили функції і визначили спеціалізацію кожного члена групи в залежності від бажання і компетенції (редагування, ілюстрування, верстка тощо). Не забули про координацію діяльності, пам’ятаючи про рівний ступінь важливості всіх функцій. Ось  тоді і можна буде успішно досягти фінального етапу – розповсюдження газети.

Крім постійного складу, у підготовці й випуску брали участь й інші учні. Так виникла кореспондентська мережа: ті, хто може поставляти інформацію, надсилати статті, ілюстрації тощо. Можна таким чином формувати різні рубрики.

 Ідеї для створення газети  виникали в ході інтелектуального (мозкового) штурму. Пропонувалися  форми шкільної газети, її назви, зміст рубрик, роботи редакції тощо. Всі ідеї збиралися, записувалися та були згруповані за напрямками.

У нашій газеті мали бути свіжі думки – нові засоби подання старих тем і нові теми, подані зі смаком. Поставили собі питання: «Що потрібно висвітлювати в газеті? Як це слід робити? Яким чином газета зможе відповісти на запити своїх читачів?»

Обмірковували всі ці питання дружним редакторським колективом та дійшли висновку: щоб газета справляла на читача приємне враження, у ній має бути:

-назва газети  – від якої залежить не тільки тематика майбутнього видання, але і його доля, вона несе в собі багато значеннєвого навантаження;

-оригінальний і свіжий зміст;

-самостійні погляди - дуже важливі переконання газети, її позиція з того чи іншого питання.

А ще ми ознайомилися з досвідом видавництва інших шкільних ЗМІ.  При цьому не копіювали інші шкільні газети, а знайшли свої  форми інформаційної роботи. Ми розуміли, що газета має бути постачальником цікавої інформації, зі свіжим, оригінальним, несподіваним поглядом на тему. Приступаючи до створення газети, врахували, що школярі повинні сприймати газету як свою, рідну, до якої завжди можна звернутися зі своїми проблемами. Успіх шкільної газети залежить саме від такого зв’язку. Якщо справа поставлена добре, то читачі із задоволенням будуть чекати кожен новий номер газети. Отже, треба друкувати те, що цікаво читачам.

Шкільна газета – продукт спільної діяльності школярів. Вони разом із керівником  виконують всі види робіт: від пошуку матеріалу до поширення газети.

Керівник надає  консультативну допомогу: організовує заняття юнкорів, творчі звіти і конкурси юних літераторів, диспути і дискусії, екскурсії в місцеві редакції газет, огляди стінгазет. Завдання керівника створити умови для виявлення і формування «ініціативної групи» школярів. Це учні, які активні в обговоренні концепції газети, її назви і рубрик. Перший склад редакції склався стихійно, редактора вибирали з числа лідерів – тих, хто готовий взяти відповідальність і кому довіряє більшість, але з часом в процесі роботи устаткувався основний склад редакції.

Редакція – це всі, хто випускає одну газету: журналісти, дизайнери, фотокореспонденти, верстальники та інші на чолі з редактором. Ми побудували роботу як у справжній редакції, організували відділи: наприклад, відділ новин, відділ дозвілля, відділ спорту, відділ інформації, відділ творчості тощо.

Редактор – найголовніша людина, його обов’язок – зробити так, щоб газета виходила вчасно і була цікавою. Він відповідає за все, продумує, які статті будуть у номері, редагує тексти, стежить за виконанням усіх робіт, за виходом кожного номера газети, вирішує всі важливі та суперечні питання. Було обрано на цю посаду вчителя, який зацікавлений у роботі шкільної газети.

Юнкори збирають інформацію, обробляють її і пишуть в газету статті, інтерв’ю тощо. У кожного свої смаки інтереси, тому один любить писати про спорт, інший – про екологічні проблеми, третій – про подорожі.

Дизайнери розробляють дизайн газети, її обкладинки, створюють ілюстрації до статей, розробляють варіанти оформлення газети тощо.

Фотокореспонденти готують фотоілюстрації до матеріалів та пишуть власні матеріали.

Верстальники здійснюють верстку газети та її випуск.

Для ефективної роботи  забезпечили взаємозамінність членів редакції. У процесі вироблення правил роботи редакції брали участь всі  учасники, це зробили на першому засіданні.

Таким чином, існування нашої шкільної газети залежить від редакції, від головного редактора та від читача. Зміст газети цілком залежить від редакції, бо вони самі – частина суспільства, для якого пишуть, а читач важливий тому, що він читає цю газету, – це дуже великий стимул редакторів, а головний редактор – це оптиміст, фонтан ідей.

Щоб робота редакції була успішною та шкільна газета розвивалася, необхідно спланувати діяльність. Планування розпочали з обговорення таких питань: якою буде шкільна газета, що необхідно для того, щоб її випускати, що ми вміємо робити і чому слід навчитися. Обговорили перспективи її розвитку та склали план на 3 роки. Крім того, затвердили план на півроку (із зазначенням строків реалізації та відповідальних) та аналізували виконання попередніх завдань. До обговорення та прийняття планів роботи редакції залучали всіх учасників, що  сприяло ефективній роботі.

У кожного школяра є вільний час, який він віддає захопленню музикою, фотографуванню, пробує свої сили в написанні статей для шкільної стінгазети. Щоб об’єднати інтереси школярів і активно включати їх в шкільне життя, ми створили шкільний прес-центр, який об’єднує весь шкільний друк, координує роботу,  організовує навчання юних кореспондентів, проводить соціологічні опитування і дослідження серед учнів, батьків і педагогів. Крім цього, прес-центр відповідає за вчасний випуск шкільної газети, пропагує дитячі друкарські видання, підтримує зв’язок із громадськістю, забезпечує прозорість в роботі редакції.

Довгий шлях пройшла газета «Барви» від дня свого заснування до сьогодення. Всього було за цей час: злети і падіння, розчарування, втілення мрій.  Вона продовжує своє життя завдяки самовідданій праці учнів та вчителів. Перші номери були простенькими, скромно оформленими, непримітними, але випущені з любов’ю, завзяттям і задоволенням.

На сторінках газети  «Барви» можна познайомитися з цікавими матеріалами на актуальну тематику.Вона  вчасно інформує читачів про цікаві заходи, що проводяться в школі, знайомить читачів зі спортивним життям, розповідає про захоплення учнів футболом, баскетболом, туристичним орієнтуванням, інформує про їх здобутки в районних та обласних змаганнях.

Традиційними стали публікації, які висвітлюють участь в Інтернет-проекті «Ми –  патріоти Черкащини.

Постійною є рубрика «Проба пера».Читачі мають нагоду ознайомитися з творчими роботами юних поетів.

Вдалими стали рубрики: «Шкільні новини», «Вітання», «Кулінарія»,«Тести», «Вислови мудрих», «Посміхніться».

Цим коротким оглядом тематика газети не вичерпується, ми маємо ідеї, розробляємо цікаві проекти та втілюємо їх у життя.

У шкільній газеті «Барви» розміщені матеріали юних кореспондентів, де вони вільно висловлюють свої думки, своє ставлення до проблем, що їх хвилюють, реалізовують своє право на вільне висловлювання. Таким чином, учнівська молодь набуває знань із громадянської освіти та оволодіває навичками співпраці з громадськими ЗМІ. Учасники редколегії  вчаться працювати в команді, застосовують навички критичного мислення на практиці, а також вдало і нестандартно викладають свої думки.

Шкільна  газета – важливий проект для села, адже школа в селі – це освітній, культурний, просвітницький та інформаційний центр. Шкільне життя обговорюється мешканцями, дається певна оцінка її діяльності. Тому видання шкільної газети –  чергова сходинка, яка поєднує школу та громаду. 

Підвівши підсумки роботи, можна зазначити такі результати: у школі сформована група старшокласників, які зацікавлені у створенні шкільної газети «Барви», де розміщені матеріали юних кореспондентів, у яких вони вільно висловлюють свої думки, своє ставлення до проблем, що їх хвилюють, проводять  власні інтерв'ю з учнями та педагогами школи, розміщують творчі роботи дітей (власні вірші, розповіді, твори, казки) і, таким чином, реалізовують своє право на вільне висловлювання (70 % учнів подають свої роботи до шкільної газети).

 Шкільна газета для учнів – це величезний стимул для саморозвитку, самоорганізації, розвитку культури мовлення та відповідальності. Газета допомагає становленню особистості дитини – вільної, мислячої, толерантної.

Бажаємо тим, хто створить свою шкільну газету, відчути насолоду від спілкування зі своїми читачами.

 

Категорія: Мої файли | Додав: khutoru
Переглядів: 619 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Этот сайт защищен «Site Guard»